Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Babs Muljadi, 35 jaar en oprichter en eigenaar van De Marketing Ninja. Samen met mijn vriend Jochen en onze vrolijke 1 jarige Friese Stabij Beanie woon ik doordeweeks in het gezellige Delft en in de weekenden in het weidse Friesland.
“De Marketing Ninja” richtte ik eind 2018 op, gedreven vanuit mijn ervaring als marketeer in zowel MKB omgeving als in corporates. Het viel mij op dat MKB bedrijven veel operationele marketing inzetten, maar vaak zonder overkoepelend plan. Anderzijds slaan corporates door in het soms maandenlang plannen schrijven en totaal niet toekomen aan actie. Ik dacht, die 2 werelden zou je eigenlijk moeten combineren! Ik vertaalde de methodiek om een marketingstrategie te maken, naar een lekker praktisch en pragmatisch 12 weken programma voor ondernemers. Zo ontstond De Marketing Ninja! Nu help ik samen met ons Ninja team tientallen gepassioneerde ondernemers per jaar bij het maken van hun marketingstrategie.
Wat is je doelstelling op zakelijk en persoonlijk gebied?
Marketing is van oudsher een vakgebied waarbij mensen denken aan het stimuleren van hyperconsumptie en winstmaximalisatie. Ik geloof dat anno 2022 - marketing daar allang niet meer over gaat! Mijn doel is om juist ondernemers te laten zien dat met een onderbouwd marketingplan je niet méér marketing hoeft in te zetten, maar slimmere en gerichtere marketing zodat je jouw product of dienst bij je lievelingsklant brengt en je echt van toegevoegde waarde bent. Mijn doel is alle gepassioneerde ondernemers van Nederland duurzaam in hun kracht te zetten met deze fijne werkwijze.
Op persoonlijk gebied wil ik binnen nu en 7 jaar financieel onafhankelijk zijn. Niet dat ik dan verwacht te stoppen met werken, ik wil gewoon de volledige vrijheid om te kiezen hoeveel, waar en welk werk ik blijf doen. En verder? Ik ben eigenlijk al erg happy! Ik wil lekker impulsief leuke dingen blijven doen, veel tijd voor vrienden en familie vrij maken en samen lekker eten, mooie reizen maken en me laten verwonderen door andere landen en culturen, en met aandacht connecties leggen met bijzondere mensen om mij heen.
Hoe kwam je bij JM terecht en hoe draagt kring Delft bij aan jouw persoonlijke en zakelijke groei?
Via een goede ondernemersvriend Eric Graafland van Eleven Digital. Hij en ik zijn al jaren kantoorgenootjes en tevens business partners. Ik ging dus blind op zijn warme aanbeveling af om eens te komen kijken bij JM. De kring helpt mij bij het relativeren en inspireren van mijn volgende ondernemersstappen. Het is zo fijn om echt open en eerlijk te kunnen sparren met ondernemers die net een paar stappen verder zijn in hun ondernemersleven. Het fijnst vind ik dat commerciële doelstellingen worden thuisgelaten, en we er echt zijn om elkaar te helpen. Sterker nog, dat we elkaar met een knipoog de mond snoeren als er teveel sales-talk plaatsvindt ;-) Daar voel ik me wel bij thuis!
Welk levensmotto past bij jou?
Loslaten is het nieuwe houvast (stiekem geleend van Jesse Laport). Ik werk met ons team graag samen vanuit vertrouwen. Echt vertrouwen! Elke ninja zelf zijn of haar agenda laten beheren (onbeperkt vakantiedagen en geen opgelegde werkdagen of werktijden), iemands persoonlijke talenten onderzoeken en inzetten, ruimte bieden om fouten te maken en eerlijke feedback vanuit alle kanten krijgen en geven (dus niet alleen van leidinggevende 'omlaag'). Dat kan alleen als je écht durft los te laten. Dat lijkt misschien spannend, maar als je het veelvuldig doet zul je zien dat het juist houvast geeft en mensen (ninja's) sneller laat groeien dan zij zelf voor mogelijk hielden!