Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Erik de Groot, 26 jaar en ik ben één van de oprichters van duurzaam sportkledingmerk Iron Roots. We willen ervoor zorgen dat mensen zich niet alleen goed voelen door sporten, maar ook door wat ze dragen tijdens het sporten. Meer dan 90% van alle sportkleding bevat namelijk polyester of een andere vorm van plastic. Hier bieden wij een alternatief voor aan: sportkleding op basis van natuurlijke materialen zoals hennep en eucalyptus. Zo laat onze sportkleding geen microplastics los en besparen we op CO2-uitstoot.
Wat is je doelstelling op zakelijk en persoonlijk gebied?
Met Iron Roots willen we de beste alternatieve sportkleding maken van de wereld, door te blijven innoveren op het gebied van materialen en technologie. Een mooi voorbeeld hiervan is de kickstarter van ’s werelds eerste microplastic vrije sport shorts. Hier hebben we meer dan een jaar aan gewerkt, en innovatieve producten zoals deze shorts geven ons de mogelijkheid om als merk onderscheidend te zijn en blijven.
Op persoonlijk gebied is het heel cliché, maar ik wil blijven leren en blijven lachen. Ik kon in het verleden weleens de balans verliezen tussen werk en privé. Ik merkte dat daar ook mijn plezier om te ondernemen onder kon lijden, dus een doelstelling zoals deze helpt mij op het juiste pad te blijven.
Hoe kwam je bij JM terecht en hoe draagt kring Rotterdam bij aan jouw persoonlijke en zakelijke groei?
Tijdens de Philips Innovation Award, leerde ik Job ten Bosch kennen. We hadden een goede klik en hij vertelde mij wat Jong Management was en waarom hij het een mooie groep vond. Ik was voorheen regelmatig bij netwerk- en businessgroepen geweest, maar had altijd het idee dat het een poppenspel was en mensen vooral vanuit eigenbelang aansloten.
Sceptisch als ik was ging ik toch met Job mee. Bij JM Rotterdam vond ik een groep van gezellige ondernemers, die open en oprecht geïnteresseerd waren in elkaar. Het voelde meer als een vriendengroep met vrienden die toevallig allemaal aan het ondernemen waren. Het voelde totaal niet als een groep die geforceerd bij elkaar kwam. Dit voelde direct goed.
Ook nu nog ben ik elke keer als ik van een JM avond thuiskom geïnspireerd en vol ideeën dankzij de groep. De kring is erg divers qua ondernemers en leden zijn altijd bereid om elkaar te helpen. Zelfs nu in deze corona-tijd blijft iedereen online in contact met elkaar en proberen we met leuke, online events er het beste van te maken.
Welk levensmotto past bij jou?
Omdat ik er nu toch ben, doe ik er meteen twee;
“Adversity created character”. Hoe meer tegenslag iemand overwonnen heeft, des te meer deze persoon aan zal kunnen in de toekomst. Een beetje richting “what doesn’t kills you makes you stronger”, maar dan klinkt dit beter.
“Change the world with a smile”. Deze vat ik altijd dubbel op. Een simpele actie als een glimlach aan iemand geven, maakt iemands dag misschien wel goed. Daarnaast proberen allemaal iets te bereiken; waarom dan niet datgene bereiken, terwijl je het naar je zin hebt.