Jaarlijks organiseert Jong Management Internationaal een buitenlandtrip en dit jaar ging de reis naar de Verenigde Staten, naar Silicon Valley en San Francisco op precies te zijn.
Zondag 19 maart stapten in totaal 23 JMI’ers in het vliegtuig voor een week vol bedrijfsbezoeken en netwerkactiviteiten. Op het programma stonden bezoeken aan verschillende plekken in en rond San Francisco. Van de start-ups in Silicon Valley, tot een rondleiding op Stanford en wijnproeven in Nappa.
‘Het was een erg veelzijdige reis’, zo concludeert Gert-Jan Strietman. Op de vraag welk programmaonderdeel hem het meeste aansprak kan hij niet gelijk een antwoord geven. ‘Eigenlijk was het een aaneenschakeling van hoogtepunten. De factory tour bij Meyer Sound vond ik erg interessant, maar ook Stanford heeft veel indruk op me gemaakt.’ Ook op Bart Jansen heeft de reis indruk gemaakt. ‘Ik heb me vooraf een beetje ingelezen en ik had zodoende wel een beeld van wat ik kon verwachten maar uiteindelijk heeft het land me toch echt verbaast.’ Vooral het verschil in welvaart is hem opgevallen. ‘Natuurlijk heeft Silicon Valley enorm mooie en hippe kantoren, maar die glamour is ook weer heel snel verdwenen als je even verder kijkt. Het geeft je toch ook een andere kijk op Nederland.’ De verschillen met Nederland zijn ook Niels van Buuren niet ontgaan. Hij beschrijft Silicon Valley in twee woorden; durven doen. ‘Ze doen hier alles sneller en groter. Waar wij in Nederland toch geneigd zijn vrij conservatief tegen de dingen aan te kijken, proberen ze het in de VS gewoon gelijk uit. En op grote schaal ook! Van die mentaliteit kunnen wij hier in Nederland nog leren.’
De korte rondvraag onder enkele deelnemers levert inspirerende inzichten en mooie verhalen op. Over één ding is iedereen het eens: De week was meer dan geslaagd. Niet in de laatste plaats was dat te danken aan de groep. Het was erg gezellig en er heerste een open en relaxte sfeer. ‘Eigenlijk heb ik misschien nog het meeste geleerd van de gesprekken die ik met mijn mede JM’ers heb gehad’, aldus Bart. Dit typeert de eens te meer de meerwaarde van JM en JMI in het bijzonder. Het is een soort extra kring waarin het persoonlijke ‘JM-gevoel’ van je eigen kring wordt evenaart en je met gelijkgestemde JM’ers kunt sparren over (internationaal) ondernemen.
Ben jij lid en ben jij bij jouw onderneming ook internationaal georiënteerd? Of wil je met je bedrijf juist de stap maken naar het buitenland en zou je daar graag even met mede JM’ers over praten? Kortom lijkt JMI jou ook helemaal geweldig en wil je via email op de hoogte gehouden worden van JMI-nieuws en activiteiten? Mail dan naar info@jongmanagement.nl.