Jong Management

Kijk- en leestips

Actualiteit

Kijktip van deze maand

Serie: The Playlist

Spotify is wereldwijd een van de grootste spelers in de muziekwereld geworden. Hoe heeft deze startup uit Zweden zo snel de hele industrie naar zijn hand kunnen zetten? In deze serie wordt op een slimme manier een verhaal gemaakt van dit culturele fenomeen. Op een gefragmenteerde manier wordt de ontstaansgeschiedenis vanuit zes verschillende hoeken verteld. Zeker geen reclamepraatje, maar knap in elkaar stekende fictie die je nog wel een paar keer laat nadenken over het gebruik van de app.

De bedenker, de industrie, de wetgeving, de programmeur, de partner en de artiest krijgen allemaal een eigen aflevering. Op deze manier wordt een complex verhaal gevormd rondom de ethische, culturele en economische vraagstukken rondom de streamingdienst. Omdat elk personage dit verhaal vanuit een eigen perspectief benadert, wordt al snel duidelijk dat er geen eenduidige manier is om Spotify te belichten. Dat blijkt ook wel als de verschillende invalshoeken elkaar nogal contrasteren.

Elk van de afleveringen heeft daarbij een eigen stijl van filmen. Vooral in de derde aflevering wordt vrij geëxperimenteerd met de vorm. Een lange gang vormt de basis van het decor. Steeds loopt Petra Hansson van kamer naar kamer, waar steeds weer andere kantoren of vergaderruimtes achter schuilen. De makers weten het juridische gesteggel als een kafkaëske koortsdroom te presenteren.

Te kijken via Netflix

Leestip van deze maand

Boek: Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike | Phil Knight

Shoe Dog gaat over de beginjaren van Nike, van onzekere start-up tot een van ’s werelds meest iconische, game-changing en winstgevende merken. In deze autobiografie vertelt oprichter Phil Knight vertelt voor het eerst zijn verhaal – openhartig, bescheiden en moedig.

Knights memoires zijn een eerbetoon aan zijn eerste collega’s en werknemers, een ongeregeld zooitje buitenbeentjes dat al snel een hechte vriendengroep werd. Geholpen door de kracht van een gedeelde missie en een diep geloof in the spirit of sport, richtten zij samen een merk op dat alles veranderde. Van de naam Nike tot aan de swoosh die voor 35 dollar werd ontworpen: de lezer maakt Knights belevenissen van dichtbij mee.

Kijk- en leestips