Wie ben je en wat doe je?
Gijsbert Bos, 37 jaar, gelukkig getrouwd en vader van een dochter (6) en zoon (4). Ik woon in Rosmalen en ben zakelijk actief binnen twee rollen. Allereerst als Business Unit Manager bij Hutten, een dynamische functie die ik al een aantal jaar met veel plezier uitvoer. Daarnaast ben ik eigenaar van de start-up Smoked Egg Europe! Het ondernemerschap zit al van kleins af in mijn bloed. Mijn ouders hadden een internationaal export bedrijf (boomkwekerij) en het kriebelde al heel lang om iets voor onszelf te beginnen. Met een opleiding op de Hotelschool Maastricht en een carrière in de foodbranche, past Smoked Eggs perfect.
Smoked Egg?! Vertel daar eens meer over..
Een ‘Smoked Egg’ is een vers ei en dus nog rauw. Door een gepatenteerd proces (afkomstig uit Australië) roken we de eieren. Je kunt een gerookt ei gebruiken net als een normaal ei. Ze hebben een mooie, volle en unieke rooksmaak. Hierdoor worden al je ei-gerechten opeens anders. Het prikkelt echt je culinaire zintuigen. Eind 2018 kwam dit product op onze radar. Na een kort bezoek aan Australië, het bouwen van een prototype roker en een pitch bij de Rabobank zijn we - mijn vrouw en ik - voor het ondernemerschap gegaan. Vanaf september 2019 zijn we begonnen met marktonderzoek, tractie meten en het bouwen van een ei-rokerij. Deze is in juni 2020 opgeleverd.
Wat is je doelstelling op zakelijk en persoonlijk gebied?
Zakelijk wil ik uiteraard een succes maken van Smoked Egg Europe. Het zou te gek zijn als het gerookte ei mee gaat in de dagelijkse boodschappen. Maar zo ver zijn we nog niet. Op korte termijn willen we de machine soepel kunnen laten draaien, een mooie klantenkring opbouwen en het product verder ontwikkelen. Denk aan alleen gerookt eigeel of eiwit.
Op lange termijn willen wij een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de voedselketen. Roken is een eeuwenoude conserveringstechniek en we gaan dus bewijzen dat een gerookt ei vele malen langer houdbaar is dan een normaal ei. We starten met een mooie toevoeging aan het ei-schap met een langere houdbaarheid, daarna zouden we graag andere producten of initiatieven toevoegen.
Op persoonlijk vlak streef ik na om een positieve invloed te hebben op de onderwerpen gastvrijheid, vitaliteit en geluk. En ik wil graag een grote(re) rol gaan spelen op maatschappelijke thema’s en duurzame projecten ondersteunen.
Hoe kwam je bij JM terecht en hoe draagt kring Eindhoven bij aan jouw persoonlijke en zakelijke groei?
Via Mark de Greeff, destijds (we hebben het al weer over 2012) werkzaam bij het Evoluon in Eindhoven als eindverantwoordelijke voor Marketing & Business Development. Vanuit Hutten scoorden wij het contract, waardoor we de volledige operationele dienstverlening mochten verzorgen bij het Evoluon. Mark heeft me toen enthousiast gemaakt voor Jong Management. Na een eerste bedrijfsbezoek aan de Efteling en de kennismaking met verschillende leden was ik direct om. JM geeft mij een plek waarbij je zakelijke successen én uitdagingen kan delen. Ook vind het ik het super waardevol om te horen waar andere leden tegen aan lopen en is het gewoon erg gezellig om elkaar beter te leren kennen. Nu ben ik vanuit het kringbestuur verantwoordelijk voor het programma. Met zoveel mooie bedrijven in onze regio is dat écht een ere-job!