Jong Management Internationaal kan je zien als een extra kring; een bonuskring waar iedere JM'er met internationale interesse of ambitie bij kan aansluiten. Vaste prik en het hoogtepunt op de kalender van JMI is de jaarlijkse handelsmissie. De bestemming van die trip verschilt per jaar maar het is een zekerheid dat je als deelnemer wordt geïnspireerd en uitgedaagd zoals dat alleen bij Jong Management gebeurt. Eigenlijk is de reis een volledig JM-jaarprogramma in één week, in een inspirerende internationale omgeving en met een gemêleerd JM-gezelschap uit verschillend kringen.
Dit jaar is er gekozen voor Zuid Afrika. Een land van uitersten, grote sociale verschillen maar ook met veel optimisme en economische potentie. Kaapstad was de eerste bestemming die we met de groep van in totaal 11 JM'ers aandeden. Vanaf moment één bracht het programma (zorgvuldig samengesteld in samenwerking met JM-lid Marjolein Smeenk) ons in contact met de lokale en Nederlandse ondernemingen die de regio rijk is. Het bezoek aan Damen Shipyards bleek gelijk een van de hoogtepunten, maar ook de rit over het land van bloemenexporteur Eureka en het bezoek aan wine estate DeMorgenzon waren op de eerste dag al gelijk indrukwekkend.
Op de tweede dag stond het programma in het teken van MVO en kregen we een andere kant van het land te zien. Emma Dicks verwelkomde ons in haar kantoor en vertelde hoe ze met haar onderneming Code4CT jonge vrouwen de kans geeft zich te ontwikkelen tot IT programmeurs. Na deze ochtend sessie werd er een bezoek gebracht aan Langa, een van de oudste en grootste townships in Kaapstad. Het is een indrukwekkende plek waar je niet ontkomt aan de harde realiteit van de bewoners. De eerste en derde wereld vind je hier zij aan zij. Dit besef zorgde ook bij de daaropvolgende bezoeken voor aardig wat gespreksstof. We vervolgde ons programma bij Africamps, een bijzondere en snel groeiende onderneming op het gebied van glamping. Vervolgens spraken we in Cartel House met vier andere Nederlandse ondernemers (Pargo, Voys, Lameco en Cape Town Magazine) die ons meer inzicht gaven in de verschillen tussen ondernemen in Nederland en in Afrika. Erg interessant en leerzaam om alle verschillende ervaringen, business models en werkwijzen met elkaar te kunnen delen! Een bijzondere vermelding hierbij gaat uit naar Daan Lammers van Lameco en tevens lid van JM Eindhoven. Dankjewel voor je contacten, tijd en verhaal!
Dag drie begon met een demonstratie van de aqua-drones van RanMarine maar daarna was het tijd om Kaapstad te verlaten en in te ruilen voor de miljoenenstad Johannesburg, een stad met een totaal andere sfeer. Heineken heeft hier sinds 2011 een eigen fabriek en op dag vier mochten wij ook daar een kijkje nemen. Erg mooi om te zien hoe de Nederlandse multinational zijn ondernemingen in het buitenland bestuur. We sloten de dag af met een bezoek aan de residentie van de Nederlandse ambassadeur in Pretoria, niet al te ver buiten Johannesburg. Wederom een erg gastvrije ontvangst waar we in informele setting kennis maakten met de mensen en het werk van de ambassade. We willen Marisa Gerards en haar team hiervoor enorm bedanken.
Op het moment van dit schrijven bevinden we ons nog in Zuid Afrika, in Pilanusberg om precies te zijn. Je kunt hier natuurlijk niet vandaan zonder de 'Big Five' gespot te hebben! Alvast terugkijkend op de voorbije dagen is een ding duidelijk: South Africa gets under your skin. We hebben in zeer korte tijd een indruk kunnen krijgen van dit bijzondere land, de business opportunities en challenges en zijn meer dan vriendelijke inwoners. Het land en deze JMI-reis zal ons ongetwijfeld nog lang bijblijven en op verschillende momenten in de toekomst blijven inspireren!